Andning är mer än luft

"If breathing pattern is not normalized, no other pattern can be" - Karel Lewit 

Ett av de allra viktigaste inslagen och kapitlen i våra liv, är ett ämne som vi kanske inte lägger så mycket uppmärksamhet eller tanke åt, men som är det allra viktigaste för vår existens. Vi kan gå veckor utan mat, dagar utan sömn och vatten, år utan träning, men endast några minuter utan andning. Bara den reflektionen gör att andningen faktiskt borde ha större uppmärksamhet och eftertanke än den faktiskt har idag. Varför, tänker du kanske nu? Andas gör man ju automatiskt och utan att man ens tänker på det. Självklart andas vi automatiskt, men kroppen har faktiskt olika sätt att andas på. Vi har en slags andning när vi vilar eller sover, en annan andning när vi grubblar eller oroar oss, ännu en när vi gråter eller är upprörda och ytterligare en när vi tränar eller motionerar.

Idag ser våra andningsmönster ofta annorlunda ut, än vad de gjorde för hundratals år sedan. Detta har att göra med att vår livsstil och våra levnadsförhållanden helt skiljer sig från dåtiden. Allteftersom våra infödda, naturliga vanor trycks undan mer och mer, och istället präglas av en vardag fylld av stressfyllda yrken, osunda ideal och helt förändrade rörelsemönster. Hur kan detta då påverka andningen?

Från början – och även när vi är nyfödda – har andningen ett syfte att ligga långt ner i magen, där en av de viktigaste andningsmusklerna, diafragman, har i uppgift att trycka ner luften för att tillsammans med diverse andra muskler skapa ett buktryck som aktiverar igång ett stabiliserande skydd för vår ryggrad.  

Om diafragman inte fungerar som den ska, eller om bäckenbotten har hamnat i fel position, kommer vårt naturliga buktryck alltså inte att fungera. Då behöver kroppen självklart kompensera med annan muskulatur för att kunna hålla upp ryggraden. Efter en tid kommer detta att tära mycket på kroppen, och risken för skador eller krämpor ökar markant. Vi blir spända och trötta i muskulatur som egentligen ska vara avslappnade, som t ex ländrygg och nacke.  

Andningen har också andra uppgifter som t ex att hjälpa till vid matsmältning, syresättning till muskler och transportering av slaggprodukter. Dessa områden påverkas också negativt vid en felaktig andning.