Sömn - livets återställningsprocess

"Sleep is the best meditation" - Dalai Lama

Hur mycket sömn vi som människor behöver är väldigt individuellt. Vissa sover mer än andra, vissa är pigga på kvällen, medan andra pigga på mornarna. Vissa personer behöver minst 8 timmars sömn för att orka med dagen, medan andra klarar sig på betydligt färre timmar.

På natten när vi sover, återhämtar sig en stor del av kroppens olika system, som till exempel det muskulära systemet som ser till att musklerna kan byggas upp och repareras. Levern som hanterar det hormonella systemet får en chans att vila upp sig om sömnen är optimal och kroppen renar sig också från gifter under natten. Även hjärnan får återhämtning på natten, och viktiga processer för vårt mentala och emotionella mående sker när vi sover.

Om sömnen ofta blir avbruten för att vi till exempel måste gå på toa på natten, kan detta störa vår rytm och kroppens förmåga att återhämta sig. Sover vi för få timmar, kan det göra att vi blir trötta och kroppen måste producera mer kortisol – stresshormon – för att vi ska orka med dagen. Detta sker i vår lever och våra binjurar, som måste jobba extra hårt.

Hur mycket sömn varje individ behöver varierar från person till person, men också beroende på olika perioder och årstider. Många av oss behöver extra mycket sömn och vila under vinterhalvåret, eftersom människans hormonsystem regleras av ljuset och solen. Kvinnor kan också behöva anpassa sin återhämtning och sitt sömnbehov efter sin menscykel. I vissa urbefolkningar symboliserar man kvinnans menscykel efter årets årstider, där menstruationen står för vintern och behöver extra återhämtning, ägglossningen står för vår och sommar och perioden efter ägglossningen står för hösten. Flera kvinnor kan alltså må bättre av att ge sig själva mer vila i träningen och mer sömn beroende på var någonstans de är i sina cykler.